ОЙ
ВЕСНА, ВЕСНА, ДНЕМ КРАСНА
Інтегрований
урок з позакласного читання й української мови. 3-й клас
Мета:
узагальнити знання учнів про весняні зміни в природі; формувати
навички правильного, виразного
читання; розвивати зв’язне образне
мовлення, вчити дітей самостійно описувати
природу навесні,
висловлювати свої думки в логічній
послідовності виховувати любов
до природи і народних традицій,
любов до прекрасного.
Обладнання:
малюнки квітів; диск П.Чайковського «Пори року. Квітень»;
репродукції до теми
«Весна»; картки з текстами.
ХІД
УРОКУ
Організація
класу.
Учитель
розподіляє учнів на три групи.
Оголошення
теми й мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Передбачення теми.
- Послухайте
вірш і спробуйте сказати, про що ми творитимемо на уроці.
У
зеленому намисті,
Синьоока,
чарівна,
Стеле
килими барвисті,
Йде
дібровами... (весна).
Так, це
весна. Є в неї три сини, які землю при¬крашають. Відгадайте загадки і скажіть,
як їх звати:
Ще
вітер зимовий з дощем гуде,
Ще
сніг острівками блищить де-не-де.
Береза
сережки свої розпускає.
Чи
ви здогадались, коли це буває? (У
березні)
Уже
пташки вернулися в наш край,
Про
весну співають поле й гай.
Ніжаться
на сонці трави, квіти.
Вже
настав ласкавий місяць... (квітень).
А
в цім місяці підряд
Маємо
багато свят.
Зеленіють
буйно трави,
То
іде веселий... (травень).
А чому весняні
місяці так називаються, розкажуть члени нашого довідкового бюро.
1-й доповідач.
Назва першого весняного місяця походить від слова «береза».
У цьому місяці береза
наливається соком.
Ще кажуть, що
березень березовим віником зиму відганяє, а
весну в гості
запрошує.
2-й доповідач.
Квітень називали квітнем, красенем, водолієм. У народі є ще
одна поетична назва
цього місяця - лелечник. Ідеться
про
лелеку,
який прино¬сить на своїх крилах весну. Недарма
кажуть:
«Прилетів лелека - приніс весну здалека».
3-й доповідач.
Останній весняний місяць має особливі заслуги: саме в травні
природа
постає в усій своїй красі довколишній світ немов
святкує
молодість буйним цвітінням, пишною травою,
багатоголоссям
пташиного царства. Ще травень називали
пісенником,
громовиком, травником. Травень під ноги стелить
травицю.
Весна — гарна пора року. Подивіться, на репродукції
з зображенням весняної природи. Скажіть, яка весна?
За що ви
любите весну? (Ми любимо весну за веселу
пісеньку струмочків і спів птахів, за ласкаве сонячне проміння, за килим із
шовкової травиці.)
Ми поговоримо
про весну, її ознаки, своє ставлення до неї, і в кінці уроку ви спробуєте
написати твір «Пробудження весняної природи».
Актуалізація
опорних знань
Складання
асоціативного куща.
З якими
ознаками у вас асоціюється весна?
Музиканти,
художники, поети в своїх творах зверталися до теми весни. Зараз ви почуєте
прекрас¬ну музику П.Чайковського «Пори року. Квітень». А учні нашого класу
прочитають напам’ять вірші про весну.
Однією з
ознак весни є квіти, які прикрашають луки й милують наше око. Зараз я читатиму
загадки про весняні квіти. Ви відгадуватимете, і на дошці ми складемо весняний
букет.
Загадки
для вікторини.
Сонце
луки цілувало —
Все
довкола жовтим стало.
Дужче
сонечко пригріло
Жовта
фарба побіліла.
Літній
вітерець повіяв —
Білий
килимок розвіяв. (Кульбаба.)
Цвіте
синьо, лист зелений,
Квітник
прикрашає.
Хоч
мороз усе побив,
Його
не знімає. (Барвінок.)
Іще
сніг не зійшов із землі,
А
з-під нього рослини малії
Визирають
і сонце вітають,
Синім
цвітом вони розцвітають.
Якщо
рідну природу ти знаєш,
То
одразу ці квіти впізнаєш. (Пролісок.)
Я
перший зацвітаю серед гаю,
І
білий, наче сніг я колір маю. (Підсніжник.)
На
дошці з'являється весняний букет із малюнків-відгадок.
Фізкультхвилинка.
Уявіть себе
весняною квіткою й подаруйте свій танок весні.
Вивчення
нового матеріалу.
Робота
в групах.
Кожна людина
по-своєму сприймає весну. Прочитаймо, як змальовують весну видатні письменники.
1-ша
група (найслабші діти). Прочитати оповідання В.Сухомлинського
«Пролісок», додаючи кінцівку слів.
Розбудил... сонечко ліс. Розтопил... сніжинк... на
вірхівц... сосни. Впала тепл... крапельк... на сніг. Про- бил... вона намет і
сухе лист... . Там, де вона впал..., з’явилас... зелен... стрілочк... . А на
ній — блакитний дзвіночок. Дивиться на сніг — дивується: «А чи не ран... я
прокинувс...?» «Ні, не рано», — заспівач... пташки. І настала весн... .
2-га
група. Речення в оповіданні О.Кошеленка «Найвеселіший
місяць» треба читати справа наліво.
Парках і лісах в хору пташиного до прислухайтеся.
Весну вони славлять голоси різні на. Соловейка в голос найгучніший та.
Далеко-далеко голос його чути і, співак цей сховався кущів листя свіжого серед.
Трави, хліби піднімаються буйно. Ластівки шугають,
стріли чорні мов, ними над а.
3-тя
група. Прочитати оповідання М.Коцюбинського «Навесні»,
додаючи слова, що підходять за змістом.
Щиріше стало сонечко доглядати .
Поринули весняні , розлилися широкою повіддю.
З-під снігу зазеленіла
, звеселила .
Звився він високо під чисте , і заспівав про те,
що мертва земля
знов , що сонце стало ласкавим, ,
ясним. Набубнявіли на
бруньки,
готуючись зеленим замаїти гаї та діброви.
Узагальнення
й систематизація знань учнів.
Кожна
група виконує своє завдання.
1-ша
група. Поширити речення.
Настала
весна. Засяяло сонечко. Задзюрчали стру¬мочки. Прокинулася річка. Повернулися
птахи.
2-га
група. Написати твір за поданим планом.
3-тя
група. Написати твір за власними спостереженнями.
Читання
творів. Обговорення написаного.
Підсумок уроку.
— Уявіть собі, що Весна — це жива істота. Що б ви їй
побажали?
Домашнє
завдання.
-
Свої спостереження за природою навесні спробуйте
висловити у власних невеличких віршах.
Комментариев нет:
Отправить комментарий